Fordele og ulemper ved øvelser i varmt vand

Her fortæller vi lidt om fordele og ulemper ved øvelser i varmt vand.

Fordele ved øvelser i varmt vand

Der er mange fordele ved denne øvelsesform; den foregår i trygge rammer, og den er ikke anstrengende. Selv de, der ellers ikke har turdet give sig i kast med almindelig motion eller svømning, vil hurtigt mærke, at det er både rart og effektivt at øve muskler og led i det varme vand.

  • En temperatur nogle få grader under legemstemperatur gør, at man kan opholde sig i vandet i lang tid, selv om man ikke bevæger sig så meget.
  • Varmen virker smertestillende og gør musklerne mere smidige.
  • Kroppen bliver lettere under vand; vandets opdrift nedsætter belastninger på led og knogler, så det er lettere at bevæge sig.
  • Vandet kan bruges som støtte og hjælp ved bevægelser; derfor kan svage muskler klare bevægelser, som man ikke kan udføre normalt.
  • Du får øvet din balance, så du kan bevæge dig mere sikkert rundt i din dagligdag uden at frygte at falde
  • Vandet kan bruges til at styrke musklerne; der kan sættes modstand på bevægelser, f.eks. ved at gøre bevægelserne hurtigere eller presse en bold ned under vandet.
  • Kan bruges af mennesker, der ikke kan svømme, da man kan bunde i varmtvandsbassinet.
  • Du er på et hold, hvor du fast deltager sammen med andre, som du måske med tiden lærer godt at kende.
  • Det kan give en følelse af velvære, så du får mere lyst og mod på mere

Ulemper ved øvelser i varmt vand

  • Det varme vand gør, at man ikke kan øve hårdt i lang tid, uden at det føles ubehageligt, fordi man ikke kan komme af med "sveden".
  • Klorvandet kan give gener i form af irritation af hud, øjne og slimhinder (rødme og kløe).
  • Der kan være smitsomme sygdomsbakterier i vandet, hvis hygiejnereglerne ikke er overholdt.